Sunday, April 17, 2011

Masalah Yang Pencinta Haiwan Hadapi(Khas Untuk Blogger Pencinta Haiwan)

i notice that kebelakangan ni banyak yang mengecam pencinta haiwan.serius tak paham.let me tell u a story what happen to me last time.

masa tuh aku ada group kat Facebook yang dengan harapan dapat menyedarkan kita tentang kekejaman ke atas haiwan.but sekarang aku dah tak aktif sebab too busy too monitor.i feel bad till now...
masa aku buat posting kat semua orang supaya joint the group..ada hamba Allah ni berkata "kenapa nak pentingkan haiwan..manusia kan lagi banyak yang susah kau boleh bantu"

aku kecewa gila masa tuh tapi aku kuatkan hati aku cakap kat dia "kalau binatang dalam kesusahan belum tentu dia boleh menjerit mintak tolong macam manusia.atleast manusia kalau ada yang simpati datang la bantuan.manusia boleh menangis meminta tolong.haiwan juga ada perasaan cuma dia tak ada akal.kita yang ada otak ni la patut guna akal kita kita untuk tolong haiwan tak bernasib baik..dan rasanya untuk tolong haiwan tak sesusah tolong manusia"ada jugak yang kata haiwan ada daya untuk jaga diri dia sendiri sebab dah dijadikan begitu.iya betul.tapi kadang kadang angkara manusia berakal jugalah haiwan dalam kesusahan.dan banyak mana kau tengok pasal kekejaman ke atas haiwan atau artis artis buat charity untuk haiwan terbiar?dengan usaha kecil kawan kawan blogger aku ni la yang banyak membantu depa.

bila aku tengok anak anak kecill menyepak binatang aku kesal...mak bapak depa ni tak ajar ke sayang binatang?tu lah yang jadi kes pijak kucing tuh.tengok tak mak dia cakap apa.seriusly iklas aku katakan kau dengan mak kau tak lari sengal.

dan ada jugak baru baru ni aku baca pasal ada kawan kawan blogger yang tolong anjing kena hentam.dan kadang orang yang menghentam tuh so called bijak pandai agama.adoi tak salah kita tolong haiwan yang penting niat tuh.aku ada kawan kawan muslim yang bela anjing for fun.itu memang aku tak setuju.sebelum kita hentam kita kena tau niat dia apa.dalam agama kita juga ada dinyatakan berbuat baik sesama manusia juga dengan haiwan.

buka mata buka minda.zaman dahulu pun ada diceritakan seorang pelacur menolong anjing yang kehausan.tuhan sahaja yang layak nilai kita bukan manusia.aku sedih bila niat kawan kawan aku ni disalah ertikan.let say kalau kau bukan muslim la kan kau nampak orang melayu sepak anjing kau tak marah ke?sebab hati kita sama dari sifat keperimanusiaan bukan sahaja sesama manusia tapi juga haiwan.

ada jugak yang terpaksa buang binatang kesayangan sebab sikap orang sekeliling dan jugak tuan rumah.aku pernah kena.aku ceramah habis dengan tuan rumah aku sekarang.come onnnnnn selagi tak susah kan kau salah ke pelihara haiwan.aku simpati pada mereka yang terpaksa cari orang untuk jaga haiwan peliharaan mereka yang dibela dari kecik now terpaksa kasi kat orang sebab orang lain tak suka.

menolong anjing mencarikan dia tempat berteduh dan tuan yang sesuai serta merawat aku tak rasa salah.kan ke kita dah dibagi kelonggaran dalam Islam untuk bersamak.kamu kamu yang berfikiran lucu ni sila buka mata dan minda.sebelum hentam pahami dulu.

6 comments:

  1. mereka merasakan dalam dunia ini hanya terdapat golongan manusia sahaja.. lalu kebajikan mahkluk lain diabaikan dan berpendapat hanya kebajikan manusia sahaja yg perlu diberi perhatian..

    kecewa dengan sikap sebegini.. berharap suatu masa nanti akan ada sinar untuk haiwan2 ini..

    salam~

    ReplyDelete
  2. Memang banyak dugaan... paling tidak dugaan menahan marah dan sakit hati pada orang yang tak ada perasaan...

    * Kalau kak e nampak budak tendang2 kucing, situ juga kena sound... kalau ulang lagi, terus cari mak bapak dia dan kasi lecture! (pernah buat pun! Peduli apa hehehehehe)

    ReplyDelete
  3. salam pd tuan punya blog ni...sy juge pencinta haiwan terutama kucing. sy ada 5 ekor kucing (kira 1 family) ms yg si ibu ngah kendong baby sy dah nak pindah keumah sndiri tp memandangkan apartment dan dlm prjanjian x leh membela haiwan, niat hati bila lahir sy nak bg kwn2 yg sm mcm sy ske bela kucing. Tp bila dah lahir sy xtergamak nak pisahkan ibu dan anak2nyer. Sy tekad pedulik hape sy..kucing sy jns duk lam umah xkaco sp2.itu pun ada dikalangan 'kawan' kpd kwn sy yg xske kucing xtau bengang apa kat sy dituduhnyer sy yg koyak memo management kat lift mengatakan xleh bela haiwan peliharaan (bukan sy sorang ramai lg yg bela)...siap tulis kat forum..(forum yg bukan forum mengenai kucing @ apartment..hnya krn sy xmelayan dia..bleh gitu???xtau pmpuan jns hape la xpasai2 anak2 kucing sy jd bahan) setuju sgt2 ngn ayat last
    'ada jugak yang terpaksa buang binatang kesayangan sebab sikap orang sekeliling dan jugak tuan rumah'
    tp trs trg sy xsgp..selagi mereka2 x mnyusahkan org len dan sy xabaikan kebajikan mereka sy jaga seikhlas ht sy. Sedih bila tgk ada yg xske ngn kucing @ haiwan lain..mereka pun makhluk Tuhan juge..kt pn berkongsi ngn semua makhluk Tuhan kat muka bumi ni, dan tggjwb kita jalankan 'kerja' dia...berbakti xkira pd tanah, manusia @ haiwan. Syabas!!Satu entry yg menarik.

    p/s: sory terlebey sudah (pnjang benar tulisnyer :))

    ReplyDelete
  4. kucing saya telah dicuri di Sunway Pyramid minggu lepas 02.05.2011. dia kucing dsh je tapi kami sgt sayangkan dia dan selalu bawa dia jalan-jalan setiap weekends. siapa sangka ada orang tergamak curi kucing orang lain? bila dikaji, mmg banyak pemilik kucing yg kucing mereka hilang dicuri. apakah niat pencuri2 ni? Kalau betul nak jaga kucing, byk stray cats yg perlukan kasih sayang. nampak sgt mereka ni tamak dan pergunakan kucing utk dijual. sampai harini kami masih x putus asa cari kucing kami. semoga satu hari nanti beliau dapat cari jalan pulang :-(

    ReplyDelete
  5. stuju sgt2 dgn ape yg blog nie cuba suarakan..we love animals..and we'll do anything that we're capable in helping em..nice ! keep up ! :)

    ReplyDelete
  6. sebab saya satu family sayangkan kucing jiran semua dah x nk kawan dgn saya sbb mereka x suka kucing busuk taik kucing,saya tak kesah pun asalkan kucing-kucing saya masih sayangkan saya .sebbab kucing saya terlalu manja sehinggakan tak reti nak bersuara meow,kalau ada yang nak kan kucing saya saya akan pastikan orang yang nak menjaga kucing saya spt saya juga seorang pencinta haiwan -kawan tak ikhlas lebih baik jangan kawan

    ReplyDelete